2000 värdefulla råd



Igår satt jag och läste i en bok som jag ärvt av min mormor. Boken heter "2000 värdefulla råd i olika ämnen, som ofta ej kunna värderas i pengar" och är från 1947. Det är en fantastisk bok som ger handfasta tips om allt från hur man tar bort fläckar till hur man sköter sina växter.

Jag fastade speciellt för kapitlet "Moder, barn" och rubriken "Litet spädbarnsvård". Här står det:

Ett friskt spädbarn som fått sin mat bör ej skrika. Om dock så är fallet beror det oftast på att någon liten hudlöshet förekommer eller att de små fötterna äro kalla. Att fötterna hålles varma är viktigt. Kalla fötter giva en känsla av allmän otrevnad och kan hålla sömnen borta timvis sedan man lagt sig. Hur många mödrar har ej med ömkan iakttagit att lillans fötter varit iskalla, då blöjan bytes. Att lillan under sådana förhållanden skall ligga tyst och snäll är för mycket begärt.

På bilden ser ni Veras fötter när hon bara var några veckor gammal. Den fina bilden är tagen av min svägerska Jenny. Hon tar väldigt fina barnporträtt, kolla in hennes hemsida!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Tur att ni är så händiga där hemma, sticka henne ett par raggsockor så behöver du aldrig oroa dig =)

2009-06-11 @ 09:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0