Vad trädgården bjuder på


Idag har vi skördat tomater i alla dess färger och physalis, även kallad "kapkrusbär". Namnet har frukten fått på grund av att den förr odlades utmed skeppsrutterna och bl a vid "Cape of Good Hope", Godahoppsudden, för att användas som medel mot skörbjugg. Vi ligger inte direkt i riskzonen för skörbjugg här i Asmundtorp, men mums vad goda de små bären är!


Vår vackraste chilliplanta heter "Arizona". Den har mörka blad och lila blommor. Hur frukterna kommer att se ut vet vi inte än.


Chillin "Jamaican Bell" har haft problem med löss. Igår gick jag lös med vattenslangen och sprutade bort alla små kryp. Jag räknade till fem olika typer av löss på plantan. Det måste vara alla löss som finns, tänkte jag. Till min fasa läste jag läskig fakta på nätet om bladlöss, som fick mig att inse att jag nog aldrig kommer att bli av med dem helt.

Så här står det:

"När det börjar bli ont om mat eller för trångt på en växt, föds bladlöss med vingar för att kunna flyga till en ny växt längre bort. De kan färdas långa sträckor med luftströmmarna. Bladlösshonorna kan föda ungar utan att bli befruktade. Ungarna blir i så fall exakta kopior och därför borde det finnas många gånger fler honor än hanar. Per dag kan en hona föda omkring 50 ungar. De obefruktade honornas ungar är redan havande med avkomma och så vidare. I Sverige finns cirka 365 arter av bladlöss. De flesta lever i södra delen av Sverige."




Härliga, stora björnbär har vi växades mot husets södervägg. Varje år är de lika fantastiska. Och bäst av allt...inga larver alls!

Vindruvorna börjar se ut som på bilden.


Svart paprika är både gott och lättodlat.


Den enklaste blomman, ringblomman, är också en av de somrigaste och vackraste. Ser just ut som en blomma ska se ut, som de blommor man ritade som barn.


Kommentarer
Postat av: Maria

Å vad fina bilder. Den lila chiliplantan är bara fööör vacker. Jag har ju lyckats få en frukt i alla fall på en av chiliplantorna jag drivit upp på frön från dig. När är den liksom... klar? Den är grön och ca 7 cm lång. Den heter alba, så jag gissar att den inte ska vara röd.



Mina små paprikor har de #&¤&"!#&¤ sniglarna ätit upp! Trots att jag strött ut anti-snigelmedel!

2009-08-10 @ 09:01:05
URL: http://ingenrotmos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0